Про інтенсивне навчання

ПРО ІНТЕНСИВНЕ НАВЧАННЯ

На жаль, термін “інтенсивне навчання іноземних мов” не завжди інтерпретується  коректно. У більшості випадків інтенсивне навчання ідентифікується з короткостроковим курсом, головною особливістю якого є навчання лише усних форм спілкування за короткий термін. Таке уявлення не відображає суті інтенсивного навчання. Інтенсивне та прискорене навчання не є синонімічними, оскільки останнє має на увазі лише зовнішні ознаки інтенсифікації (скорочення терміну навчання, збільшення обсягу матеріалу за певний період часу).

То що ж таке інтенсивне навчання?

У 1966 р. в Софії було засновано науково-дослідний інститут сугестології, який очолив Г. Лозанов. Слово “сугестія” походить від латинського suggero – навіювання (у стані бадьорості), але Г. Лозанов у своїх роботах і лекціях завжди наголошує на зв’язку поняття “сугестія” із семантикою англійського дієслова to suggest (пропонувати). Таким чином сугестія – це комунікативний чинник, який виражається в “пропозиції” особистості зробити свій вибір із широкого спектра можливостей, комплексних стимулів.

Сугестологія – це наука про прискорення гармонійного розвитку особистості та розкриття її різнобічних резервних можливостей – пам’яті, інтелектуальної активності, творчих здібностей тощо.

Сугестологія була покладена в основу сугестопедичного напряму в навчанні, зокрема навчанні іноземних мов. Основна ідея сугестопедії – розкриття і розвиток всебічних резервних можливостей особистості. У сугестопедії використовуються не тільки можливості інтелекту (за які “несе відповідальність” ліва півкуля мозку), а й емоційна сфера особистості (функції правої півкулі).

Віра в успіх кожного, доброзичливість як основа взаємовідносин між викладачем і учнями, між самими учнями; авторитет викладача та його творча роль; високомотивована навчальна діяльність, спрямована на оволодіння змістом навчання, – все це стимулює і забезпечує розкриття резервів особистості учнів.

Застосування сугестопедичної системи Г.Лозанова для оволодіння іноземною мовою дало позитивні результати і призвело до створення товариств і центрів навчання, в основу яких покладено сугестопедичну теорію. Подальшого розвитку ідеї Г.Лозанова набули в наукових дослідженнях і практичних розробках Центру інтенсивного навчання іноземних мов КНЄУ. Теорія Г.Лозанова була збагачена новими методичними положеннями, що дали змогу перебудувати не лише систему мотивації, а й сам процес навчання, і також даними низки суміжних із методикою наук, зокрема психології (теорія особистості та колективу) і психолінгвістики (теорія мовленнєвої діяльності).

Багаторічні теоретичні та експериментальні дослідження щодо застосування сугестопедичної системи Г.Лозанова для оволодіння іноземною мовою, завершилися створенням методу активізації можливостей особистості та колективу, за яким, власне, і відбувається навчання в нашому центрі. Поняття активізація і є ключовим елементом у концепції інтенсивного навчання.

Активізація – це процес, спрямований на досягнення активності особистості та збереження цього стану. У своєму початковому значенні слово “інтенсивний” (лат. “intensus”) означає напругу, тобто активність за одиницю часу. У цьому разі поняття “інтенсивне навчання” інтерпретується як динамізм, активність у взаємодії викладача та навчальної групи, а також учнів між собою. Саме стан активності викладача та учня забезпечує високий рівень активності особистості.

Таке уявлення про навчання є актуальним, оскільки проблеми взаємодії людей дедалі більше зростаються з проблемами навчання іноземних мов.

Адже сьогодні стратегічною метою навчання є оволодіння мовою як засобом міжкультурного спілкування.

Теорія комунікації переконує нас у тому, що недостатньо знати мову, систему мови, правила функціонування мовного коду. Для того щоб спілкуватися, слід знати, як використовувати мову в певному контексті.

В основі процесу навчання за методом активізації лежить спілкування за допомогою іноземної мови (у його усній та письмовій формах), що виступає одночасно метою навчання, основним засобом і умовою його досягнення. Спілкування іноземною мовою пронизує весь процес навчання. Тому інтенсивне навчання може бути визначено як “особливим чином організоване навчальне спілкування, у процесі якого відбувається прискорене оволодіння предметом і активний розвиток особистості”

МОДЕЛЬ ОВОЛОДІННЯ ІННШОМОВНИМ СПІЛКУВАННЯМ:

 

Синтез1 strelka

http://centreintensive.com.ua/wp-content/uploads/2013/12/strelka2.gif

Формування комунікативних навичок

        Аналіз strelka

http://centreintensive.com.ua/wp-content/uploads/2013/12/strelka2.gif

Формування мовленєвих навичок

Синтез2

http://centreintensive.com.ua/wp-content/uploads/2013/12/strelka2.gif

Формування мовних навичок